خوب در

قسمت قبل اولین برنامه را به زبان پایتون با هم نوشتیم. در این قسمت می‌خواهم کمی راجع به متغیرها و انواع داده در زبان پایتون برای شما بنویسم.


ما برای نگهداری مواد مختلف از ظروف مختلف استفاده می‌کنیم. برای مثال آب را داخل پارچ می‌ریزیم، برنج را داخل دیس می‌کشیم و سوپ را درون کاسه میریزیم. متغیرها در زبان برنامه‌نویسی دقیقا نقش ظروف را در دنیای واقعی دارند. ما از متغیرها استفاده می‌کنیم تا داده‌ها را نگهداری کنیم. خود این داده‌ها هم انواع مختلفی دارند. یک عدد صحیح مثل ۵ با یک عدد اعشاری مثل ۲.۳۵ متفاوت است و یک عبارت مثل Hello World هم متفاوت از دو نوع قبلی است.

ایجاد متغیر در پایتون به سادگی آب خوردن است بلکم ساده‌تر، تنها کافی است که برای متغیرتان یک نام انتخاب کنید، بعد از علامت انتساب که همان علامت = خودمان است استفاده کنید و در نهایت مقداری را که می‌‌خواهید به متغیر نسبت دهید وارد کنید. برای مثال:

pi = 3.141592

خوب من در مثال بالا مقدار عدد پی را به متغیری به نام pi نسبت دادم. در برخی از زبان‌ها مثل #C لازم است در هنگام تعریف متغیر نوع مقداری که قرار است در آن ذخیره می‌شود را هم مشخص کنیم. به عنوان مثال:

int number = 10

عبارت int به این معنای این است که متغیر ما مقداری که در خود ذخیره می‌کند از نوع اعداد صحیح و یا integer است. خوشبختانه مفسر پایتون در این زمینه به اندازه کافی با شعور است و نوع متغیرها را صورت خودکار تشخیص می‌دهد.

زبان برنامه نویسی پایتون از متغیرهای زیادی پشتیبانی می‌کند از جمله int, float, list, str, bool و . که در حال حاضر ما با سه تای آن‌ها بیشتر کار داریم. این سه تا عبارتند از int, float و str.

floatها همان اعداد اعشاری هستند. intها هم شامل اعداد صحیح می‌شوند. strها رشته‌ای از کارکترها هستند که می‌توانند شامل اعداد و حروف شوند و برای اینکه مفسر متوجه شود با یک داده از نوع str طرف است لازم است عبارت مورد نظر را داخل دو علامت " یا ' قرار بدیم. (به تمرین درس قبل مراجعه شود.)

خوب حرف زیادی راجع به متغیرها وجود ندارد. جزء اینکه در انتخاب نام متغیرها باید به چند مورد دقت کنیم. اول اینکه نامی که برای متغیر انتخاب می‌کنیم حتما باید با یک حرف شروع شودد و اگر در ابتدای نام متغیر یک عدد قرار بدیم برنامه دچار خطا می‌شود. همچنین اگر نام متغیر جزء کلمات کلیدی پایتون باشد، مثل print باز هم دچار خطا می‌شویم. و نکته آخر اینکه پایتون به کوچک و بزرگ بودن حروف حساس است و دو متغیر Age و age با هم برابر نیستند.

برای پایان یادداشت هم می‌خواهم یک تابع خوب معرفی کنم که یک مقدار یا متغیر از شما می‌گیرد و نوع آن را برمی‌گرداند. اسم این تابع type است. حالا بر فرض ما می‌خواهیم متغیر pi را که در بالا تعریف کردیم به این تابع بدیم تا نوع آن را برای ما مشخص کند.

type(pi)

result: <class 'float'>

در مطلب در مورد عملگرها در پایتون خواهد بود.


مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها